De fleste hjemmesider bruger cookies - og det gør vores også.

 

Du accepterer vores cookies, når du klikker OK.

 

Cookies er helt uskadelige - de fortæller os hvordan hjemmesiden bliver brugt, så vi kan give dig den bedste oplevelse når du besøger os.

Skolebørn får mere økologisk mad

18. marts 2011 

af: Nana Hyldgaard HansenSend mail

Familier med børn i alderen 7-14 år har hidtil været blandt de mindst økologiske børnefamilier. Sådan er det ikke længere. Nye tal viser, at andelen af økologi i skolebørnsfamiliernes samlede fødevareforbrug er steget fra 4,6 procent i 2009 til 7,5 procent.

Løbende barn med sine forældre
Foto: ColourboxFoto: Colourbox.com

Print

 

Fremgangen skyldes i stort omfang en indsats fra Coop, der har øget salget af økologi til skolebørnsfamilier med 67 procent på et år.

 

- Vi har sat som mål at øge de økologiske varers andel af det samlede fødevaresalg med 50 procent over de kommende 5 år. Et af vores indsatsområder er børnefamilier med børn over 8 år, hvor vi mener, at der er et potentiale. Det er derfor glædeligt at konstatere, at det virker. Derfor vil vi også fortsætte med højt aktivitetsniveau her i 2011 med nye varer og markedsføring, så den positive udvikling kan fortsætte, siger CSR-chef Katrine Milman, Coop.


- Skolebørnsfamilierne har været den gruppe af børnefamilier, der har haft det laveste forbrug af økologi, og derfor har vi gjort en ekstra indsats for at få dem med på vognen. Samtidig køber børnefamilierne generelt mere og mere økologi, og det tegner godt for fremtiden, at børnene får rene varer uden rester af sprøjtegift og unødige tilsætningsstoffer, siger Henrik Hindborg, markedschef, Økologisk Landsforening.

 

Også børnefamilier generelt har taget flere økovarer ned fra hylderne i 2010 end hidtil. Topscoreren blandt familierne er forældre med børn fra 0-6 år. Her gik 12,6 procent til økovarer i 2010. Danskerne brugte sidste år i gennemsnit 7,9 procent af deres fødevareforbrug på økologi.

 

- Det er glædeligt, at familier med skolebørn ser ud til at have øget deres økologiprocent så meget på kort tid. Vi fortsætter samarbejdet om at få endnu flere børnefamilier til at fastholde deres økologiske engagement, når børnene bliver større. Samtidig er målet at fastholde interessen for økologisk mad hele vejen, til børnene engang selv bliver voksne og stifter familie, så de selv kan videreføre det til deres børn, siger afdelingschef Thomas Roland fra FDB.

 

Producentsammenslutningen Økosalg og Oplysning (der består af virksomhederne Thise, Arla, Friland, Urtekram og Naturmælk) står bag kampagnerne til skolebørn, der er støttet af FDB, Fødevareministeriet og EU.

 


Til nyhedsoversigt >>

 

Opret Kommentar



Fornavn


Efternavn


Email


Gentag Email


captha billede

Skriv viste ord