De fleste hjemmesider bruger cookies - og det gør vores også.

 

Du accepterer vores cookies, når du klikker OK.

 

Cookies er helt uskadelige - de fortæller os hvordan hjemmesiden bliver brugt, så vi kan give dig den bedste oplevelse når du besøger os.

Green Key bliver grønnere

24. januar 2011 

af: Jakob Brandt og Marie Gribel VorumSend mail

I forbindelse med en gennemgribende revidering af kriterierne bag miljømærkningsordningen Green Key bliver kravene til økologi skærpet fra 1. januar 2012.

På Hotel Opus i Horsens oplever man, at Green Key-ordningen og det grønne image giver konkurrencemæssige fordele, og hotellets kokke bruger allerede mere økologi end de nye skærpede regler forlanger.
På Hotel Opus i Horsens oplever man, at Green Key-ordningen og det grønne image giver konkurrencemæssige fordele, og hotellets kokke bruger allerede mere økologi end de nye skærpede regler forlanger.Foto: Økologi & Erhverv

Print

 

For at kunne skilte med 'den grønne nøgle', bliver det fremover et krav, at indkøb af økologiske fødevarer bliver registreret, og at mindst ti procent af maden, der bliver serveret (minus alkoholiske drikke og sodavand) er økologisk.

 

Tidligere lød kravet på fem procent økologi, og selv om Økologisk Landsforening havde arbejdet for et mere ambitiøst krav end 10 procent, falder ændringerne i god jord hos Dorte Kloppenborg, der arbejder med forbrugerrelaterede emner i Økologisk Landsforening.

 

- Vi havde håbet, at de ville gå endnu længere, men det er et skridt i den rigtige retning, siger hun.

 

Set fra hendes skrivebord ville det optimale være at opjustere grænsen til 30 procent, så det svarer til kravene for at få et økologisk spisemærke i bronze, men hun glæder sig over, at det udløser ekstra 'gren key-point' til de virksomheder, som går længere end minimumskravet på 10 pct. økologi. Det er blandt andet tilfældet hos Hotel Opus i Horsens, som kom med i green key-ordningen for halvandet år siden.

 

- Kravene skærpes hele tiden, og det giver os en konkurrencemæssig fordel at være et skridt foran konkurrenterne, siger hoteldirektør Jens Ole Ambjerg om baggrunden for, at hotellet med tilhørende konferencecenter på flere områder stiller større krav til sig selv, end de der skal til for at opfylde kriterierne for at få green key-mærket.

 

På økologisiden er det langsigtede mål således at nå op på 30 procent og dermed få det økologiske spisemærke i bronze.


Læs mere i næste udgave af avisen Økologi & Erhverv.


Til nyhedsoversigt >>







Opret Kommentar



Fornavn


Efternavn


Email


Gentag Email


captha billede

Skriv viste ord